گروه ورزشی: بعد از المپیک پکن بود که ناکامی جودوی ایران با دیگر رشته‌ها پیوند خورد اما بسیاری از منتقدان عنوان می‌کردند که جودوی ایران از درون خالی شده و تنها حبابی از این رشته در میادین بین‌المللی باقی مانده است.

 منتقدان فدراسیون جودو معتقد بودند که باید با تغییرات جودو مشکل این ورزش مدال‌آور را حل کرد. در این میان استعفای رضوی رئیس وقت جودو  به دلیل دوشغله‌بودن، سرپرستی امینی را در پی داشت، مسئله‌ای که بار دیگر باعث تشدید انتقادها به فدراسیون جودو شد. از سوی دیگر صغر سن در جودو حادثه تلخ سقوط هواپیمای جودوکاران نوجوان و هویت مجهول برخی از آنها از جمله دلایلی بود که باعث شد بسیاری از اهالی جودو خواستار برکناری امینی از فدراسیون شوند. ثبت‌نام منتقدان فدراسیون در انتخابات این فدراسیون در واقع تشکیل ائتلافی علیه امینی بود.

در چنین شرایطی منتقدان فدراسیون جودو با حضور تنی چند از پیشکسوتان، قهرمانان و مسئولان پیشین و فعلی این فدراسیون، جلسه‌ای تشکیل دادند که در آن  محمد کیهان پیشکسوت و یکی از بنیانگذاران جودو به عنوان گزینه اصلی منتقدان در انتخابات پیش‌رو مورد تاکید حاضران قرار گرفت.دکتر مهرداد حسن‌زاده، نامزد انتخابات فدراسیون جودو در گفت‌وگویی انصرافش را از انتخابات امروز به سود کیهان اعلام کرده و از احتمال انصراف دیگر کاندیداهای اصلی انتخابات به نفع این پیشکسوت جودو به واسطه فضای انتخابات خبر داد.

محمد کیهان با چهار دهه سابقه فعالیت در رشته جودو، جزو سرآمدان جودو ایران محسوب می‏شود که با برخورد بد رئیس سابق آکادمی جودو مواجه شد و در پی انتقاداتش محدودیت‏هایی برای فعالیتش به وجود آمده بود.این اما همه اتفاقات جودو نیست چه آنکه  آرش میراسماعیلی چندی پیش به عنوان نامزد برای شرکت در انتخابات فدراسیون جودو ثبت‌نام کرد. وی که قبل از ثبت‌نام با رئیس سازمان تربیت‌بدنی دیدار کرده و مشکلات خود را در میان گذاشته بود در نهایت به دلیل عدم ارائه مدرک کارشناسی و نرسیدن به سن 30 سالگی از حضور در جمع نامزدها کنار گذاشته شد.

میراسماعیلی که تا پیش از این به عنوان نماینده ورزشکاران در مجمع حضور داشت، بعد از این جریان از جمع اعضای مجمع نیز کنار گذاشته شد. این در حالی است که مدتی قبل هادی ساعی که قبل از میراسماعیلی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده بود به عنوان نماینده ورزشکاران در مجمع تکواندو حضور یافته بود. گفته می‌شود وحید سرلک و محمدرضا رودکی به عنوان نمایندگان ورزشکاران در مجمع حضور خواهند یافت.

رقابت بازنشسته‌ها

مجمع انتخابات فدراسیون جودو در حالی پس از کناره‌گیری منتقدان امینی به نفع کیهان با دو نامزد انتخاباتی برگزار می‌شود که  علیرضا امینی سرپرست فعلی فدراسیون و محمد کیهان هردو نیز بازنشسته هستند و طبق قانون نمی‌توانند در مجمع به عنوان نامزد حضور داشته باشند.

جدال حذف بازنشسته‌های ورزش پس از دوشغله‌های ورزشی در حالی است که سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و آن را غیر قابل‌قبول دانسته است، مسئله‌ای که به نظر می‌رسد همانند موضوع دوشغله‌ها موج دیگری را در حذف مدیران ورزشی در پی داشته است.

این موضوع اما مخالفانی هم دارد سعید فائقی، معاون سابق سازمان ورزش با اشاره به اینکه باید قهرمان‌پروری و جوانگرایی کنیم، می‌گوید: «سازمان تربیت‌بدنی می‌توانست مسئله دوشغله بودن را حل کند و آن را به راحتی به صورت طرح و لایحه در مجلس مصوبه می‌کرد و با گرفتن «استفساریه» از مجلس اعلام می‌کرد که به نیروهای بازنشسته نیاز دارد. بسیاری از بازنشسته‌های کشورمان هنوز شایستگی حضور در عرصه‌های مدیریت ورزشی را دارند و نباید به راحتی آنها را خانه‌نشین کرد. به اعتقاد من در ورزش، بازنشستگی وجود ندارد و مذاکره‌های مجلس نشان می‌دهد که ورزش جزو امور آموزشی است و در طبقه‌بندی مشاغل اجرا نشده، پس نمی‌تواند شغل محسوب شود.»

وی ادامه داد: «ما در دنیا شاهدیم که  الکس فرگوسن سال‌هاست مربی تیم منچستر انگلیس است و هنوز بازنشسته نشده و این نشان می‌دهد که هریک از بازنشستگان ما که توانایی و کارآیی حضور در میادین ورزشی را داشته باشند، سازمان می‌تواند به راحتی با دریافت یک «استفساریه» از مجلس مذاکرات لازم را برای جذب نیروهای بازنشسته انجام دهد. برای جوانگرایی در امور فدراسیون‌های ورزشی نیز می‌توان جوان‌ترها را در وهله اول وارد کمیته‌ها کرد و بعد از یادگیری درست امور و در صورت شایسته ‌بودن، آنها را در پست‌های بالاتر گنجاند.»

وی اضافه کرد: «اگر از این زاویه نگاه کنیم ورزش از نظر تشکیلات و سازمان، طبقه‌بندی مشاغل ندارد پس شغل محسوب نمی‌شود چراکه فدراسیون‌ها جزو امور عمومی و غیردولتی هستند و در صورت رسمی شدن شغل باید نیرو و اعتبارات زیادی را تامین کنیم که با این شرایط کل اعتبارات سازمان نیز جوابگو نخواهد شد.»

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی تصریح کرد: «با توجه به بحث حساسیت ورزش که از لحاظ تربیت‌بدنی از نوع و جنس آموزش، پرورش و تربیت است، می‌توانیم با دریافت استفساریه از قانونگذار مجلس به نحوی مثبت از آن استفاده کنیم.»فائقی اذعان داشت: «اگر ضرورت ایجاب کند که ما از بازنشسته‌های ورزشی استفاده کنیم، می توانیم هم با گرفتن مصوبه از هیات دولت نیروی بازنشسته را دوباره جذب کار کنیم و هم با شرایط عمومی آن مسئله را حل کنیم و با این شرایط چون فدراسیون‌ها دارای تشکیلات رسمی نیستند، پس بازنشسته‌ها می‌توانند در میادین ورزشی حاضر شوند.»

کد خبر 98519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز